4

یک خداحافظی پرافتخار

10 آبان 1402
سارا برتون پس از ۲۶ سال فعالیت حرفه‌ای در خانه‌ی مد الکساندر مک کویین از دنیای مد خداحافظی کرد!
این خداحافظی در پایان شوی بهار-تابستان ۲۰۲۴ پاریس انجام شد؛برتون که با مجموعه‌ی بی بدیل آناتومی ۲ در این شو حاظر شده بود ارزش‌ها،مهارت‌ها و زیبایی ‌هایی که در تمام سال‌های فعالیتش ارائه کرده بود را به تصویر کشید.او اعلام کرد که از آناتومی زنانه ملکه الیزابت اول و گالدالنا آباکونوویچ هنرمند سرکش و قدرتمندی که هرگز از مواضع خود کوتاه نیامد،الهام گرفته است.این نمایش به لی الکساندر موسس خانه مد مک کویین اختصاص دارد که آرزو و اشتیاقی که برای توانمند سازی زنان داشت،انگیزه و محرک او بوده است.مک کویین شیفته‌ی زنان قوی،تاریخ بریتانیا و طبیعت بود و نمایش پایانی برتون همه‌ی این‌ها را با هم داشت.برتون در تک تک برش‌های دقیق و کارشناسی مدل‌های این مجموعه میخواست بگوید:«ما این هستیم»او پس از اینکه آخرین لباس این مجموعه را نائومی کمپبل سوپر مدل ۵۳ ساله به نمایش گذاشت،در میان تشویق‌های بی پایان طرفدارانش به روی صحنه آمد و خداحافظی پر افتخاری کرد.
سارا برتون در سال‌های فعالیتش علاوه بر شوهای بسیار تحسین برانگیز،لباس‌های ماندگاری را برای خانواده‌ی سلطنتی بریتانیا و سلبریتی‌های هالیوود طراحی کرد که چند مورد از معروف‌ترین هایش را مرور می‌کنیم ؛ در ۲۹ آوریل ۲۰۱۱ وقتی کیت میدلتون در لباس عروسی مک کویین مقابل چشمان میلیون‌ها نفر به کلیسای وست مینستر وارد شد سارا برتون که پیش از این نامش با جسارت و خلاقیت پیوند خورده بود به شهرت جهانی رسید.
مراسم اسکار ۲۰۱۹ جایی که لیدی گاگا برای موزیک shallow در فیلم A star is born برای اولین بار جایز‌ه‌ی اسکار را گرفت در لباس الکساندر مک کویین مشکی با بالاتنه‌ی کرستی و دامنی که در باسن طراحی اغراق شده‌ای داشت ،می درخشید.
در مجموعه‌ی پاییز ۲۰۲۳ برتون با نمایش کت و شلوارهای مشکی،پیراهن و کراوات‌های مشکی،کت و شلوارهای راه راه بار دیگر هنر خیاطی دقیق را در لباس های مردانه و زنانه نشان داد و ثابت کرد که وجه تاریک تخیل الکساندر مک کویین در لندن هنوز زنده است.
سارا برتون در خانه‌ی مد مک کویین خلق ارزش کرد و ردپای پررنگی برای همیشه از خود به یادگار گذاشت‌‌. شما کدام طراحی برتون را بیشتر از بقیه دوست داشتید؟